Het kan soms tot discussies leiden tussen interieurprofessional en de opdrachtgever. Een opdrachtgever denkt als snel: “waarom zou ik geld betalen voor het maken van een moodboard, kost veel te veel tijd en wat heb je er nu eigenlijk aan?” en precies dat ga ik je uitleggen!
Omdat dit een veelvoorkomende vraag is hebben de meeste interieurprofessionals ervoor gekozen om het maken van een moodboard in een pakket te verwerken waardoor je niet per se in de gaten hebt dat je hiervoor betaald. Een moodboard is een belangrijk onderdeel om een project goed te starten en kan, wanneer je zelf aan de slag wilt met je interieur ook een superhandig hulpmiddel zijn. Je legt hierin een duidelijk sfeer vast doormiddel van verschillende beelden. Door dit te doen heb je altijd een duidelijk kader van de sfeer die je in je interieur terug wilt laten komen. Zelf maak ik bij grote projecten meestal 3 a 4 moodboard voor een opdrachtgever. Wanneer ik deze laat zien, krijg ik enorm veel informatie doordat de opdrachtgever hierop gaat reageren uit zijn pure persoonlijkheid zonder nog met interieur bezig te zijn. Hiermee krijg je vaak een veel duidelijker beeld van wat de persoon belangrijk en mooi vindt.

Wanneer ik samen met de opdrachtgever één van de moodboards gekozen heb is dit mijn uitgangspunt voor de rest van het project. Juist omdat je hier zoveel informatie uit kan halen. Ik zal een voorbeeld geven: iemand die een hekel heeft aan materialen van glas zal nooit een moodboard kiezen waar veel glas in te zien is. Gebruik in je moodboard kleine nuance verschillen om te kijken hoe de opdrachtgever hierop reageert en ik weet zeker, jij grijpt nooit meer mis.
Dus waarom een mooboard gebruiken?
– Je leert je opdrachtgever nog beter kennen
– Zo stel je een duidelijk sfeer vast
– Het geeft je een goed kaders om mee te werken tijdens een project
– Het geeft je houvast wanneer je vast loopt in de eindeloze mogelijkheden.
Wil jij meer weten over het maken van een moodboard?
Download dan hier mijn gratis E-book “maak een ijzersterk moodboard”